interactieve keuzehulp voor MediaMarkt

In iets meer dan twintig jaar groeide MediaMarkt uit tot de grootste winkelketen in consumentenelektronica. Hoewel de vijftig vestigingen natuurlijk een groot aandeel hadden in de omzet, werd de verkoop via mediamarkt.nl steeds belangrijker. Zelfs als aankopen in de winkel plaatsvonden, oriënteerden veel mensen zich online. Om bezoekers van de webshop goed te adviseren, ontwikkelde iMediate verschillende soorten adviescontent waaronder interactieve keuzehulpen.


Goed advies

Een goede winkelmedewerker maakt van bezoekers klanten. Door goed te luisteren, door de juiste vragen te stellen en door passend advies te geven. In online winkels ontbreekt meestal het directe contact met een winkel, of verkoopmedewerker; er is zelfs geen vakkenvuller die je de weg kan wijzen. Chats kunnen die rol gaan invullen maar vaak blijft advies beperkt tot statische adviescontent of lineaire video’s waarin iets uitgelegd wordt. Het antwoord is noodgedwongen generiek. De interactieve keuzehulpen die iMediate voor MediaMarkt ontwikkelde, leverden wel een specifiek antwoord op een klantvraag op.

MediaMarkt

MediaMarkt is een van de grootste consumentenelektronica-ketens in Nederland. In Nederland heeft de keten 50 vestigingen. MediaMarkt is onderdeel van het Duitse Ceconomy.

iMediate werkte van 2006 tot 2018 voor MediaMarkt

Een selectie van ons werk voor MediaMarkt:
Keuzehulp | M online | M Magazine | WOW Magazine | Bannerproductie | Leveranciers-events

Een passend antwoord op je vraag

In de keuzehulpen werden de filters waarmee artikelen in de winkelomgeving geselecteerd konden worden (denk aan prijs, maten en gewicht) gecombineerd in vragen die bezoekers gemakkelijk konden beantwoorden. Zo werden vragen over het gewicht van de laptop en de batterijcapaciteit gecombineerd in vragen over het gebruik: als een bezoeker aangaf de laptop vooral onderweg te willen gebruiken, dan lag de nadruk op apparaten met een laag gewicht en een grotere batterijcapaciteit. Door slimme vragen te stellen en per vraag meerdere relevante filters te combineren, was het mogelijk om in maar vier vragen tot een passend advies te komen. Het advies bestond uit een samenvatting van de vragen en de antwoorden (en de consequenties daarvan) en een passende selectie van producten.



Conversieverhogend

De keuzehulpen gaven een duidelijk advies op de veelgestelde klantvraag: welke … past bij mij. Of het nu om een bluetoothspeaker ging, een televisie of een laptop, bezoekers aan de website die de keuzehulpen gebruikten bleken veel beter te converteren dan bezoekers die via statische adviespagina’s of categoriepagina’s binnenkwamen. Zo waren de keuzehulpen niet alleen voor website-bezoekers maar ook voor MediaMarkt een nuttige toevoeging aan de online winkel.

interactieve keuzehulp voor laptops

De keuzehulp voor laptops: in vier vragen een passend antwoord

Projectinbreng iMediate

  • concept
  • techniek
  • redactie
  • vormgeving

Meer weten over dit project, of interesse hoe we jouw informatie nog beter toegankelijk kunnen maken?

neem contact met ons op
iMediate Contentmarketing