Op dit moment vindt in Keulen gamescom 2022 plaats, ’s werelds grootste gamebeurs. Manager Sales & Operations Mitchel van der Heide en redacteur Jeroen van Trierum reisden af naar Duitsland en doen verslag. De 48 maanden stilstand door de coronapandemie waren helaas goed te zien op de beursvloer.

Koelnmesse is met 284.000 vierkante meter beursoppervlakte een van de grootste beursorganisaties van Duitsland. In het verleden werd een veelvoud van die meters gebruikt voor gamescom, dat je het beste kunt omschrijven als een op hol geslagen kermis. Op grote stands prijst nagenoeg de complete game-industrie tradtiegetouw met een hoop bombarie hun nieuwe en komende waar aan. Dat was dit jaar niet anders, hoewel de setting een stuk kleiner was.

Nieuwe smaakmakers

Vooraf was bekend dat naast Sony PlayStation en Nintendo ook Electronic Arts, Activision Blizzard en Take-Two Interactive niet aanwezig zouden zijn. Deze partijen kozen ervoor om zich op een andere manier te profileren. Een aderlating, want dit waren juist in het verleden de smaakmakers op de beursvloer. Ondanks het gemis van de grote namen, vormde de beursvloer een mooie snapshot van de huidige tijd. Naast gameontwikkelaars en uitgevers kwam je hier namelijk ook klinkende namen als McDonalds, Google for Games, Tik Tok en de anime-streamingdienst Crunchyroll tegen. Vier merken die perfect aansluiten op de behoeftes van de bezoeker die gamescom na woensdag verwelkomt: de jongere gamer.

Gaming: groter dan enkel de titels

Een andere manier waarop gamescom een afspiegeling is geworden van de huidige situatie in de branche zag je in de markthallen. Hier verkochten groothandels en retailers verzamelpoppetjes, comics, speelgoed, shirtjes, broeken, mokken, kaartje en zelfs lp’s. Een deel van deze producten was vroeger ook aanwezig, op de gamebeurs, maar dan in een veel kleinere hoeveelheden. De uitbreiding van de markthallen laat opnieuw zien dat gaming veel groter is dan enkel de titels. Iets dat distributeurs en retailers natuurlijk allang weten.

Meer aandacht door professionals

Woensdag is traditioneel de dag waarop media, sales en inkopers los kunnen gaan op gamescom. Op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag is de consument heer en meester op de beursvloer. Hoe die verhoudingen precies liggen? In 2019 werd de laatste fysieke editie gehouden. Deze trok toen 373.000 consumenten, 31.300 van hen waren zakelijke bezoekers. Het is goed mogelijk dat het aantal in de laatste categorie dit jaar flink is uitgebreid. Het voelde op de woensdag namelijk veel drukker in de lange marmeren gangen van gamescom en dat is begrijpelijk. De mogelijkheid om elkaar na twee lange jaren corona weer in het echt op een beurs te zien, werd door veel professionals aangegrepen. Dit resulteerde in drukte in het businessgedeelte, veel mensen in de restaurants (waar je voor een colaatje bijna vijf euro moest betalen) en in een aantal gevallen opstoppingen voor de wc.

Weinig nieuws, goede sfeer

Iedere bezoeker had echter een grote grijns op zijn of haar gezicht, en dat was redelijk bijzonder te noemen, want veel nieuwigheden werden er niet op de beurs getoond. Je zou kunnen denken dat een bezoek aan gamescom hierdoor niet leuk en of belangrijk zou kunnen zijn. Niets is minder waar. De sfeer was namelijk beter dan ooit. Het geduld leek groter en het kijken naar mogelijkheden om samen te werken werd (door de meeste zakelijke deelnemers) omarmd. Samen zoeken naar mogelijkheden om de toekomst van de Nederlandse gamebranche te garanderen en verder te brengen. En dat is natuurlijk waarvoor iedereen het doet.

In de komende september/oktobereditie van Entertainment Business vind je een uitgebreid artikel over ‘het magerste gamenajaar ooit’ en blikken we alvast vooruit naar 2023.



We werken al jaren voor heel veel verschillende bedrijven in de entertainment, en live-entertainment-industrie. Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen?

Neem contact met ons op