Google zit naast ontwikkelingen op het gebied van AI en search ook niet stil op het gebied van analyses van websites. Onlangs werd namelijk Google Analytics 4 gelanceerd. Wat is er precies veranderd in vergelijking met het huidige Google Analytics en vooral: moet je nu al overstappen? Het korte antwoord is: nee. Maar voordat je nu direct stopt met lezen, we raden je wel aan om ermee te beginnen. Google Analytics 4 wordt op termijn de vervanger van Universal Analytics, maar is momenteel nog een datamodel dat je naast je huidige Google Analytics kunt laten draaien.

Nieuw datamodel Google Analytics 4

Waarom zou je niet gewoon het huidige Universal Analytics (UA) kunnen blijven gebruiken en pas overstappen zodra Google Analytics 4 (GA4) de standaard wordt? Het antwoord is dat GA4 daadwerkelijk alles gaat vervangen, inclusief je al bestaande data. Als je pas overstapt wanneer je niet anders kan, heb je dus geen historie meer om mee te vergelijken en je analyses te doen. Als je nu alvast een GA4 ‘property’ aanmaakt, verzamel je dus al data voor wanneer je daadwerkelijk moet overstappen.

Een terechte vraag is dan natuurlijk waarom je huidige data niet bruikbaar blijft. Dit komt omdat het hele datamodel op de schop gaat. De huidige meetmethodes worden op termijn vervangen. Waar UA zich vooral bezighoudt met aantallen bezoekers, sessies en bounce-percentages, heeft GA4 de focus op ‘engagement’, ofwel ‘interactie’. Het gaat dus niet zozeer om of er een bezoeker op de site is, maar meer hoe waardevol deze bezoeker is en wat deze dan doet op je site.

Websites en de online wereld in zijn geheel zijn zodanig aan veranderen, dat het huidige datamodel van Google Analytics op termijn niet meer werkt. Er bestaan tegenwoordig zogenoemde ‘onepagers’ en apps die niet echt meer met verschillende pagina’s werken, waardoor je het gedrag van je bezoekers op deze websites niet goed kunt meten (met UA). Een bekend voorbeeld is de ‘endless wall’ van Facebook. Theoretisch gezien blijf je op dezelfde pagina, maar toch zie je als bezoeker constant nieuwe informatie. Universal Analytics registreert dit echter als een ‘bounce’ als je na het langdurig bekijken van je ‘wall’ Facebook afsluit zonder nog een andere pagina op de site te bezoeken.

Google Analytics 4 en ‘Events’

GA4 meet dus interactie van bezoekers. Dit wordt gedaan door middel van het ‘eventmodel’. GA4 meet uit zichzelf al een flink aantal events zoals first visit, session start en user engagement. Maar daarnaast kun je ook ‘enhanced measurement’ aanzetten. Hiermee worden ook zaken gemeten als scroll-diepte, site-search en downloads. Wil je graag een overzicht van de events in GA4, dan kan je die hier bekijken.

Vanwege dit geheel nieuwe datamodel is GA4 wel even wennen. De nieuwe meetmethodes zorgen er helaas ook voor dat er een hoop functionaliteiten ontbreken. Zo zijn er bijvoorbeeld veel rapporten niet beschikbaar. Mogelijk omdat ze niet werken met het nieuwe datamodel, mogelijk omdat je deze zelf later nog moet aanmaken.

Dit is ook precies de reden waarom we aanraden wel alvast te beginnen met het aanmaken van een Google Analytics 4 property voor jouw site(s). Op deze manier verzamel je alvast data en kun je ook al wennen aan de nieuwe interface en wat er wel of juist niet meer mogelijk is. Wil je zelf aan de slag? Dan helpt deze video je vast op weg.

Wil je graag ondersteuning bij het implementeren van Google Analytics 4? Neem dan contact met ons op. We vertellen je graag meer over de mogelijkheden.