Met een dikke plof is hij weer op de mat gevallen bij alle abonnees: het inmiddels traditionele gecombineerde eindejaarsnummer van Entertainment Business en EB Live. Ofwel de perfecte samensmelting van home- en live-entertainment, markten die het afgelopen jaar opnieuw zware klappen kregen door COVID-19.

Ga maar na: opnieuw een festivalseizoen dat grotendeels geannuleerd moest worden, bioscopen die hun deuren moesten sluiten en theaters die hun programmering telkens opnieuw ondersteboven moesten gooien om aan alle overheidsmaatregelen tegemoet te komen.

Dicht op het vuur

Ook bij Entertainment Business zagen we het afgelopen jaar opnieuw van dichtbij welke sporen de coronacrisis in de culturele sector heeft achtergelaten. Zo sprak ik zelf onder andere met Ronald Gijsbertsen, de nieuwe directeur van de Kunstenbond. Hij vertelde hoe lastig zzp’ers in de culturele sector het op dit moment hebben. En dat alle steunprogramma’s, hoe goed bedoeld ook, lang niet altijd op de juiste plek terechtkomen. Hij hoopt dat hij komend jaar een betere beloning voor zzp’ers in de culturele sector kan bewerkstelligen.

Daarnaast komen ook Maartje Glas, Marcel Alberse, Mark van Schaijk en Meindert Kennis van Buma Cultuur aan het woord. Zij vertellen over de uitdagingen die het afgelopen jaar op hun pad zijn gekomen. Volgens Alberse, directeur van Dutch Music Export, was het keihard doorwerken. “Want als we dat niet zouden doen, zouden we jaren achterstand oplopen in het exportbeleid van Nederlandse muziek.”

Dat harde werken heeft geloond, want ondanks alle maatregelen hebben vele Nederlandse muziekprofessionals dit jaar deel kunnen nemen aan muziekconferentie zoals ESNS, SXSW Austin en Canadian Music Week Toronto. Maar kon er ook dankzij de inspanningen van Meindert Kennis en zijn mededirecteur van Amsterdam Dance Event, Jan-Willem van de Ven, een aangepaste editie van het wereldwijde dance-event worden opgetuigd.

Kennis: “Dat toont wat mij betreft de veerkracht van de sector. We hebben in korte tijd een grootschalige en goed georganiseerde editie neer kunnen zetten waarmee we honderdduizenden bezoekers de ontlading hebben gegeven waar meer dan 20 maanden naar uit werd gekeken. Dat is ons antwoord geweest op de wijze waarop het afgelopen jaar met deze sector is omgegaan.”

Positiviteit

Ondanks de situatie, viel vooral op dat iedereen positief vooruit blijft kijken. Zo zijn er bijna wekelijks nieuwe namen op het affiche van festivals als Pinkpop en Paaspop te vinden en zien we steeds meer artiesten de stap nemen om een theatertour te organiseren.

Ook zangeres Karsu, die al jarenlang aan weg timmert, kijkt reikhalzend uit naar 2022. Zij sprak met Ed Hoogeveen over haar deelname aan Beste Zangers waarmee zij doorbrak bij het Nederlandse publiek. Maar over de grenzen is zij al jarenlang een graag geziene gast. Er staan voor volgend jaar dan ook verschillende optredens gepland in binnen- en buitenland. Maar ze vertelt ook over haar plannen voor een Amerikaanse tour. “En daar gaan we mee door. We kijken continu naar wat mogelijk is. Ik heb nog veel plannen, ik wil altijd mijn publiek bereiken in grotere zalen. Die ambitie blijft, ik sta nog maar aan het begin.”

Van werkkamer naar de festivalweide

Hoewel de coronamaatregelen opnieuw zijn verlengd en de piek van de nieuwe omikronvariant pas in januari wordt verwacht, blijven wij ook positief vooruitkijken naar 2022. Een jaar dat bol zal staan van de festivals, bioscooppremières, theatervoorstellingen, goedkopere albums op vinyl en scheepsladingen vol Xbox- en PlayStation-consoles om iedereen te kunnen voorzien. Net als iedereen die werkzaam is in deze sector kijken wij reikhalzend uit naar alle mooie momenten die we in 2022 gaan beleven en waar we over zullen schrijven. Verruilen we onze werkkamers eindelijk voor festivalweiden, bioscopen, theaters en platenzaken. Maar tot die tijd kun je ons dubbeldikke eindejaarsnummer van Entertainment Business en EB Live hier bekijken.

Arnold le Fèbre is platformmanager EB en ChannelConnect