Rik van den Berg is artdirector bij iMediate. Bij verschillende producties is hij verantwoordelijk voor de creatieve visuele invulling.
Ik werk al aardig wat jaren als artdirector mee aan producties die extra aandacht besteden aan feestdagen en speciale gelegenheden. Iedere keer probeer ik met een nieuwe en originele invalshoek te komen, hoewel je meestal niet ontkomt aan clichés waar je niet omheen kunt. Bij Valentijn overheerst de kleur rood, bij kerst hoort een boom met lichtjes, en het is pas Pasen als er een ei in beeld komt. Maar de twee zondagen per jaar waarop we onze ouders in het zonnetje zetten, hebben geen vastgeroeste visuele trigger en dat maakt het als ontwerper veel interessanter om er iets mee te doen.
Een concept voor het Moederdag-nummer
Dit jaar was het plan om een heel Boodschappen-nummer te wijden aan Moederdag. Maar hoe laat je zien dat traditie en nostalgie nog steeds een plek hebben in deze tijd, terwijl het in de media lijkt het alsof ‘boomers’ en ‘millennials’ (en in mindere mate ‘Gen Z’) elkaar vooral in de haren vliegen? Nou, juist door te laten zien wat hen nog verbindt. Dat werd het concept van het Moederdag-nummer: laten zien dat het doorgeven van (culinaire) kennis een verrijking is van je eigen (culinaire) kennis en dat het een verbindende factor kan zijn.
Echte moeders aan het woord
Het idee was om tien echte moeders (en vaders) te laten zien en die aan het woord te laten over wat ze qua kookkunst van huis uit hebben meegekregen. Wat ze zelf doorgeven aan de volgende generatie en wat de invloed daarvan is op hun (familie)band. Visueel moest het zo authentiek mogelijk zijn. Dus geen styling, geen visagie, maar een weerspiegeling van de Nederlandse moeder en haar keuken, waar alles staat zoals het normaal ook staat. Een mooie bijkomstigheid was dat we in deze opzet de diversiteit van Nederland konden laten zien zonder dat het ‘nep’ of ‘geforceerd’ zou overkomen. En dat is goed geslaagd, al zeg ik het zelf.
Het mei-nummer van Boodschappen kan je hier inkijken.
Op boodschappen.nl zijn de interviews te lezen en de foto’s van alle deelnemende ouders te zien.
Rik van den Berg