Onderweg naar Bilbao
De afgelopen dagen verruilde ik het regenachtige Nederland voor het zonnige Spanje. En mijn werkplek verhuisde mee: van Hilversum naar Bilbao. Als adjunct-hoofdredacteur van Entertainment Business en EB Live was ik uitgenodigd voor het Spaanse festival BIME Pro. De entertainmentindustrie komt regelmatig samen om de stand van zaken met elkaar te bespreken. Dat gebeurt in Groningen tijdens Eurosonic Noorderslag, in Amsterdam tijdens het ADE en ook in Spanje, tijdens BIME Pro in Bilbao. BIME Pro wordt gecombineerd met een muziekfestival, waar dit jaar onder anderen Royal Blood en The Prodigy te zien waren. Maar voor de muziek waren we hier niet, wel voor het zakelijke gedeelte.BIME Pro richt zich op de Europese en Latijns-Amerikaanse muziek-, tech- en gamingmarkt. De vergelijking met Eurosonic Noorderslag is makkelijk te maken: drie dagen lang een constante stroom aan presentaties, panels en een vleugje cultuur (waarover later meer). Een belangrijk onderdeel vormde mijn deelname aan het panel Una Vision Global De La Industria Musical Desde El Punto De Vista Local. Of als je Engels beter is dan je Spaans: A Global Vision For The Music Industry: A Local Point Of View.
A Global Vision
Ik deelde het podium met Jonas Kiss van het Duitse vakblad MusicWoche, directeur Angel Naves van het Spaanse Industria Musical en de Britse muziekjournalist en schrijver Eamonn Forde. De insteek was een lokale blik op de internationale muziekmarkt. Het meest opvallende van het panel was hoe vaak we het met elkaar eens waren. Het echte vuurwerk bleef hierdoor uit, maar een interessant gesprek was het wel. Waar we het over hadden? Over heel veel dingen. Over de vraag of je als artiest wereldwijd kunt doorbreken zonder een major (nee.) Over de manier waarop streamingdiensten van de wereld een ‘global village’ hebben gemaakt. Wat voor impact social media heeft en hoe de inkomstenmodellen voor zowel de platenmaatschappijen als artiesten zijn veranderd.
Het meest verbazingwekkende hoorde ik echter van mijn Duitse collega Jonas. Niet alleen de Nederlandse jeugd blijkt weg te lopen met lokale rappers en hiphopacts, ook in Duitsland is dat het populairste streaminggenre. En verdraaid, nu ben ik toch wel heel nieuwsgierig geworden naar de Duitse evenknie van Lil’ Kleine (Wenig Klein?)…Een bijzonder plezierige bijkomstigheid was dat Bilbao niet enkel de plek van BIME is, maar ook een van de drie steden waar een Guggenheim-museum is gehuisvest. Nu ben ik geen kunstkenner, maar een bezoekje aan dit architectonische meesterwerk mocht natuurlijk niet ontbreken. Dat was in één woord indrukwekkend. Een plezierig staaltje van ‘business’ met ‘pleasure’ combineren!
Jeroen van Trierum
Adjunct Hoofdredacteur Entertainment Business/ EB Live