Als je een hovenier naar je tuin laat kijken, zal hij iets over de tuin kunnen zeggen maar hij zal het niet laten je ook te wijzen op de laurier die niet goed gesnoeid is en het gras dat te weinig kalk heeft gehad. Op dezelfde manier kijkt een contentmarketeer naar Sinterklaas. Mooi feest, blije kinderen en tegelijk: goed concept. Knap hoe zo’n oud verhaal levend blijft, hoe mensen het zich eigen maken en aanpassen. Hoe het de doelgroep blijft raken.Zelfs een conflict over Pieten is geen bedreiging; het versterkt het gevoel dat mensen met het feest hebben. Kleine kritiekpuntjes zijn er ook. Waar is het conflict als er niet meer gedreigd mag worden met roe of zak? Wat is de why en welke boodschap is er te verkopen? Of zou het zijn dat het samenkomen de boodschap is? Dat je samen iets meemaakt en daar plezier in hebt. Kinderen én volwassenen.Afgelopen vrijdag vierden we bij iMediate alvast de verjaardag van Sinterklaas. Met Sinterklaas en twee roetveegpieten. En het was geen bedrog maar eerder het vieren van de kindertijd waarin niet alles rationeel en kloppend hoeft te zijn. De tijd waarin je zonder twijfel gelooft in een man die een paar duizend kilometer aflegt in een aftandse boot om jou voor zijn eigen verjaardag een cadeau te geven. Het is een mooi verhaal, en dat is het.