Een week geleden vormde Los Angeles het decor van de grootste gamevakbeurs ter wereld: de E3. En zoals ieder jaar was Entertainment Business- en EB Live-hoofdredacteur Jeroen van Trierum aanwezig om zich onder te dompelen in al het moois dat dit najaar – en daarna! – verschijnt.
Hoewel de wereld dankzij internet een stuk kleiner is geworden, trekken game-uitgevers traditiegetrouw naar Los Angeles om acte de présence te geven op de jaarlijkse E3-beurs én om elkaar af te troeven natuurlijk. In amper een week tijd worden talloze bekende en onbekende games op retailers, inkopers en journalisten afgevuurd. Dit gebeurt zowel tijdens persconferenties als tijdens zogeheten ‘Behind Closed Door Presentations’.
Wie een goed beeld wil krijgen van het komende najaar (en daarna), doet er dan ook goed aan om de E3 te bezoeken. En dat gebeurde massaal; de 2018-editie werd door 69.000 mensen bezocht, telde meer dan 200 standhouders (onder wie 85 nieuwkomers) en er werden meer dan 3.250 producten getoond.
Ook dit jaar was ik voor Entertainment Business aanwezig om de beurs te verslaan. Iedere dag waren de hoogtepunten te lezen via onze nieuwsbrief. Maar het spreekt voor zich dat er veel meer te zien was dan ik kon beschrijven. In tegenstelling tot vorige edities wist E3 2018 mij constant te verrassen. Die verrassing had niet zozeer te maken met de nieuwe aankondigingen, maar met de hoge kwaliteit van de games die getoond werden. Zo speelde ik voor de eerste keer onder meer Shadow Of The Tomb Raider, Call Of Duty Black Ops 4, Battlefield V, The Walking Dead Overkill, Forza Horizon 4, Assassin’s Creed Odyssey, Rage 2, Super Smash Brothers Ultimate en Spider-Man. Stuk voor stuk juweeltjes waar mijn gamerhart sneller van ging kloppen. En misschien nog wel belangrijker: het grootste gedeelte van deze titels staat voor dit najaar gepland en zal ongetwijfeld voor de nodige omzet zorgen.
De grote afwezige op de E3 was echter Red Dead Redemption 2. Ontwikkelaar Rockstar ontbreekt sinds jaar en dag op de grootste gamebeurs ter wereld. Zij delen liever niet de spotlights met andere uitgevers en die strategie legt hen geen windeieren. Het bewijs hiervoor is de populariteit van RDR2-trailers. Op het officiële YouTube-kanaal van Rockstar werd de derde trailer van de game binnen een maand meer dan 24 miljoen keer bekeken. Combineer deze knaller met bovenstaande titels en je kunt gerust stellen dat de gameretailers een mooi najaar tegemoet gaan.
Nog niet geheel overtuigd? In augustus vindt in Keulen de jaarlijkse gamescom-beurs plaats. Minder groots van opzet, maar beslist niet minder leuk. Ik ben in ieder geval aanwezig.
E3 startschot voor mooi game-najaar
