De naam Walt Disney stond vroeger vooral gelijk aan tekenfilms en pretparken. Anno 2017 is de studio echter uitgegroeid tot een entertainmentbedrijf van formaat. Nadat het bedrijf eerder al Marvel en Star Wars overnam, is Disney sinds deze week ook eigenaar van Twenty-First Century Fox, Inc.De geruchten gingen al een tijdje. Disney had zijn zinnen gezet op een andere filmmajor. Toch had niemand verwacht dat de kogel zo snel door de kerk zou gaan. Sterker nog, bijna iedereen dacht dat het nieuws dat Disney deze week naar buiten zou brengen over het immense succes van Star Wars: The Last Jedi zou gaan. De overname van Twenty-First Century Fox, Inc. deed de entertaainmentwereld op zijn grondvesten schudden en zorgde ervoor dat de kaarten opnieuw werden gedeeld. Met name de streamingkaarten.Disney betaalde voor Fox maar liefst 52,4 miljard dollar. In een klap werd de toch al zeer grote filmstudio het grootste entertainmentbedrijf ter wereld. De aankoop heeft echter vooral te maken met content en niet per se met schaalgrootte. Disney is na de overname eigenaar van bekende filmfranchises als Avatar, The Simpsons, Aliens, X-Men en Deadpool. En die content wordt voor Disney de komende jaren belangrijker dan ooit. De entertainmentreus lanceert namelijk in 2019 een eigen streamingplatform waarmee het de strijd aangaat met marktleider Netflix.
‘Zodra het Disney-streamingkanaal in 2019 live gaat maakt het een vliegende start en is in een klap een volwaardige en geduchte concurrent van Netflix’
Dat werd duidelijk toen Disney bekendmaakte onder meer Marvel superheldenseries als Jessica Jones, Daredevil, The Punisher, Luke Cage en Iron Fist en de Star Wars-films vóór 2019 bij Netflix weg gaat halen. Disney deed verder de belofte om ‘een significante investering’ te doen in de jaarlijks te maken films en televisieshows. Disney-ceo Robert A. Iger liet wel weten dat de service minder content dan Netflix zal gaan aanbieden, maar meer leunt op exclusiviteit. De line-up van de nog te lanceren streamingservice ziet er in ieder geval na de overname zeer rooskleurig uit.Content is king. Oftewel: de manier hoe je de streamingconsument aan je kunt verbinden en de concurrentie aangaat met bewezen diensten. Disney had al uitstekende kaarten met Star Wars, Marvel en de tekenfilms. Met de Fox-catalogus is die propositie verveelvoudigd. Het is aannemelijk dat de nieuwe service straks (exclusief) kaskrakers en publiekslievelingen als Titanic, Independence Day, Home Alone, Planet Of The Apes, Aliens en Ice Age 24, Glee, Bones, Family Guy, Empire, The X-Files en American Idol gaat programmeren. Zodra het Disney-streamingkanaal in 2019 live gaat maakt het een vliegende start en is in een klap een volwaardige en geduchte concurrent van Netflix.Je moet er wat voor over hebben (52,4 miljard dollar), maar dan heb je ook wat.
Overigens, voor wie de overname als een complete verrassing kwam, had toch beter naar de Fox-tekenfilmserie The Simpsons moeten kijken. In de aflevering When You Dish Upon A Star (uit 1998!) werd met een knipoog de relatie tussen de twee majors op de hak genomen. Onder het iconische logo van 20th Century Fox prijkte namelijk de toevoeging ‘A Division Of Walt Disney Co.’