Na lang zwoegen op een stuk content ben je blij dat het eindelijk af is en gedeeld kan worden met de wereld. Of het nou een kort blog is, of een uitgebreid whitepaper, je wilt dat zoveel mogelijk mensen jouw content onder ogen krijgen. Om content goed te distribueren kun je verschillende wegen bewandelen. Deze wegen zijn op hun beurt echter weer onder te verdelen in verschillende pijlers volgens het zogenoemde PESO-model.
Het PESO-model
Het PESO-model dus. Deze afkorting staat voor Paid-, Earned-, Shared- en Owned media. Iedere letter vertegenwoordigt een andere methode om jouw content bij het publiek onder de aandacht te brengen. Laten we hieronder bekijken wat elk kanaal inhoudt:
- Paid: Dit zijn alle betaalde manieren voor distributie. Online kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van SEA (Search Engine Advertising) via Google AdWords, banners en betaalde berichten op sociale media platforms als Facebook, Instagram en LinkedIn. Voor offline distributie kun je denken aan de inzet van advertenties in magazines of massale communicatie via TV, radio of billboards/abri’s.
- Earned: Dit is aandacht die je hebt ‘verdiend’. Derde partijen praten over jouw bedrijf of product, wat kan resulteren in meer bezoekers. Denk hierbij aan blogs en nieuwsberichten op andere websites. Dit kan ook invloed hebben op SEO (Search Engine Optimization).
- Shared: Dit is vooral gericht op de sociale mediakanalen en draait vooral om al jouw content die wordt gedeeld op platformen als Facebook en LinkedIn. Maar denk ook aan berichten die worden geretweet op Twitter.
- Owned: Dit zijn alle eigen kanalen die je zelf beheert. Hieronder vallen je website, nieuwsbrieven, blogs en je eigen sociale media-accounts/bedrijfspagina’s.
Het PESO-model toepassen in de praktijk
Elk van de vier kanalen heeft zijn voor- en nadelen. Om een zo goed mogelijke content distributie te realiseren moet je alle vier de kanalen gebruiken. Het is daarom slim om je content distributie te plannen als een piramide waarbij elke hoek één van de pijlers is en zodoende nodig is om overeind te blijven. Als je net begint is het uiteraard verstandig om te beginnen bij ‘Owned’, om vervolgens door te pakken met ‘Shared’, ‘Earned’ en als laatste ‘Paid’.
Voordelen | Nadelen | |
Paid | Schaalbaar: Grotere investering is hogere distributie Betrouwbaar: Garanties wat je krijgt voor elke Euro Snel: Je kan direct content onder de aandacht brengen | Laag vertrouwen: Men is eerder skeptisch bij betaalde content Prijzig: Elke impressie of klik brengt direct kosten met zich mee Kortstondig: Zodra de investering stopt, stopt de exposure ook snel |
Earned | Geloofwaardigheid: Je wordt aanbevolen door een derde partij Kosten-effectief bereik: Voordeel van de grootte en betrouwbaarheid van een gevestigde partij Lange termijn voordelen: Geschiedenis aan berichtgeving kan bijdragen aan SEO | Onbetrouwbaar: Er zijn geen garantie of men over je praat Lastig schaalbaar: Groeit niet direct mee met directe inzet Prijzig: Een effectieve PR-strategie kost tijd en geld om op te bouwen |
Shared | Vertrouwen: Men vertrouwd de omgeving sneller dan een advertentie Lage kosten: De kracht van je content bepaald de distributie, niet de investering | Onbetrouwbaar: Moeilijk te voorspellen wat gedeeld gaat worden Lastig schaalbaar: Meer content produceren betekent niet altijd meer ‘shares’ |
Owned | Laag risico: Je hebt alles in eigen hand Lange termijn middel: Evergreen content zal publiek trekken zolang het relevant is, je trekt publiek zolang als je er zelf energie in stopt | Langzaam: Het kost tijd om een publiek op te bouwen Afhankelijk: ‘Owned’ media heeft een combinatie van ‘Paid, ‘Earned’ en ‘Shared’ media nodig om een publiek op te bouwen |
Door uiteindelijk van alle vier de kanalen gebruik te maken kun je de zwaktes van het ene kanaal compenseren met de kracht van het andere kanaal. Op deze manier zorg je voor een gedegen plan voor content distributie.
Meer weten over content distributie en hoe dit jouw bedrijf verder kan helpen? Neem dan contact met ons op. We vertellen je graag meer over de mogelijkheden.