Marketing automation – het klinkt spannend, maar wat is het precies? En wat kun je ermee? In dit eerste blog over marketing automation nemen we je mee in de wereld van geautomatiseerde mailings en segmentatie.
Voor marketing automation zijn verschillende pakketten beschikbaar met allemaal hun eigen voordelen, nadelen en specialisaties. Mogelijk heb je al eens gehoord van ActiveCampaign en Hubspot. Dit zijn (zeker in Nederland) bekende tools, maar daarnaast zijn er nog vele anderen, zoals SharpSpring of Clang. Uiteindelijk hebben ze allemaal hetzelfde doel: de marketeer werk uit handen nemen door bepaalde marketingactiviteiten geautomatiseerd te laten verlopen.
Zo werkt marketing automation
Door zogenoemde ‘automations’ aan te maken, zorg je ervoor dat er bepaalde acties uitgevoerd worden op momenten dat jij dit wilt. Een goed voorbeeld is de ‘welkomst e-mail’. Zodra iemand zich inschrijft op je nieuwsbrief, krijgt hij of zij direct een bericht binnen waarin bedankt wordt voor de inschrijving.
Deze e-mail is op te volgen met een zogeheten ‘drip-campaign’. Dit is een aaneenschakeling van mails die verstuurd worden zodra iemand bepaalde acties onderneemt. Opent iemand de e-mail? Klikt hij op een link? Of juist niet? Dit zijn allemaal ‘triggers’ om vervolgacties aan te koppelen. Op deze manier verstuur je het juiste bericht, aan de juiste persoon, op het juiste moment.
Wat heb je aan marketing automation?
Als de campagnes in de marketing automation tool zijn ingesteld, hoef je niet iedere keer weer te bedenken welk bericht je op welk moment moet versturen. Dat verloopt nu automatisch. Op basis van de handelingen van bezoekers en e-mailontvangers krijg je ook inzicht in hun interesses. Wat scoort goed en wat juist niet? Zo kun je jouw doelgroepen beter bedienen en een betere band met hen opbouwen.
Uiteraard is het wel een investering om een marketing automation-omgeving op te zetten. Bovendien haal je het meeste uit de software als je constant verbeteringen aanbrengt en nieuwe mogelijkheden onderzoekt. Het ‘automation’ deel in de naam betekent niet dat het geen werk meer is, maar wel dat je meer kunt bereiken met dezelfde tijdsinvestering.
Meer weten over marketing automation? Neem dan contact met ons op. We vertellen je graag meer over de mogelijkheden.