Ons nieuwe digitale magazine voor Stayokay ‘GoLocal’ is vanaf vandaag te bereiken via magazine.stayokay.com. Een eerste editie is altijd spannend, maar we zijn supertrots op het eindresultaat. Het magazine bekeken vanuit de drie betrokken disciplines: projectmanagement (Elian), vormgeving (Tim) en redactie (Marc).
Hoe is de samenwerking met Stayokay begonnen?
Elian: ‘In het verleden hebben we voor Cook&Co samengewerkt met de marketing- en salesmanager van Stayokay. Zij benaderde ons met de vraag of we een huis-aan-huisfolder, een digitaal magazine en een jaarverslag konden maken. Eerstgenoemde ligt al op de mat, de tweede is nu dus verschenen en de derde is momenteel in productie. Daarnaast hebben we foodfotografie voor het Stayokay-restaurant The 5th gedaan. Dit jaar zullen er twee edities van het magazine verschijnen. Volgend jaar gaan we de frequentie opschroeven naar vier. Het digitaal magazine is onder meer bedoeld om een bredere doelgroep aan Stayokay te binden. Om te laten zien dat Stayokay zoveel meer is dan het oude beeld dat mensen wellicht nog hebben van de jeugdherbergen van vroeger.’
Hoe werd de inhoud van het blad bepaald?
Elian: ‘Stayokay had nog geen digitaal magazine, dus we hebben een concept bedacht en een inhoudsplan opgesteld. We analyseerden alle thema’s die relevant zijn voor Stayokay. Denk aan duurzaamheid, eten en drinken, en het op de kaart zetten van nieuwe hostels. Omdat dit een zomernummer zou worden, zochten we naar een ‘zomers’ patroon in de locaties van Stayokay. Veel hostels bevinden zich in de buurt van water, dus ‘H2O’ was een mooi uitgangspunt. Stayokay is bovendien een echte Nederlandse organisatie en wat past er beter bij Nederland dan water? Vanuit dit thema zijn we gaan rubriceren. Omdat bij Stayokay de gast centraal staat, hebben we veel onderwerpen ook bekeken door de ogen van de gast. We hebben erop gelet dat ieder type gast zich ergens in herkent. Of het nu gaat om een stadsstrand voor families of een Stayokay-locatie die zich perfect leent voor scholen en sportclubs: iedere doelgroep komt aan bod. Een aantal hoofdstukken hebben we zelfs in drie stukken opgedeeld, die elk op één doelgroep gericht zijn.’
Welke uitdagingen brengt de productie van een digitaal magazine met zich mee?
Marc: ‘Zeker bij een online magazine moet je de redactieformule altijd in het oog houden omdat je je anders verliest in de mogelijkheden, wat ten koste gaat van de eenheid van het magazine. Een online magazine zit tussen een print magazine en een blog in. Het moet de uitstraling hebben van een print magazine, het gevoel dat je iets bijzonders in handen hebt, maar het heeft ook de interactiviteit van een website. Alle interactieve elementen (we gebruiken bijvoorbeeld veel videoheaders, Instagram posts en 3600 video’s) zijn er dus niet zomaar ‘voor de leuk’, maar moeten bijdragen aan het magazine-gevoel. Die uiteenlopende elementen vormen een uitdaging om eenheid te scheppen, maar als je ze goed gebruikt zorgen ze ook juist voor eenheid. Dit werkt ook door in de redactie. Je moet goed weten wanneer een tekst in dienst staat van een interactief element en wanneer het zelf prominent mag zijn.’
Tim: ‘Die interactieve elementen bieden voor een vormgever talloze leuke mogelijkheden. Je loopt er wel tegenaan dat je ondanks de vrijheid bij bepaalde aspecten, zoals de lengte van de pagina’s, wél rekening moet blijven houden met de responsiveness. Het magazine moet op alle devices goed leesbaar zijn. Op de desktop kun je iets moois maken, maar op mobiel vallen elementen misschien weg. Dat is een uitdaging, maar door regelmatige checks in je werkwijze te implementeren kun je dit voorkomen en hele mooie dingen maken.’
Kunnen jullie ons meenemen in je werkwijze en enkele voorbeelden uitlichten?
Tim: ‘We hebben eerst een balans gezocht in onze creatieve ideeën en de huisstijl van Stayokay. Bij een magazine, digitaal of in print, is het fijn als je de huisstijl iets los kan laten. Dan kan je meer een redactioneel gevoel creëren. Uiteraard moet de uitstraling van het bedrijf wel herkenbaar zijn. Kleuren en lettertypes zijn bijvoorbeeld typische zaken die je kunt aanhouden. We hebben de website en het stijlboek van Stayokay als uitgangspunt genomen en elementen zoals de buttons overgenomen. Gelukkig heeft Stayokay een superleuke stijl met een breed kleurenpalet. Hieruit hebben we drie hoofdkleuren gekozen. Gebruik je er teveel, dan wordt het al snel een kermis. We hebben één font toegevoegd dat niet in de huisstijl voorkomt. Hierdoor konden we wat meer afwisselen in de vormgeving.’
Elian: ‘We hadden geluk dat Stayokay een uitgebreide beeldbank heeft met beeld dat bij de hostelketen past, zoals typisch Hollands beeld. Dit hebben we gemixt met stockbeeld met een Nederlandse look & feel. Veel rubrieken zijn op een doelgroep gericht, dus het beeld moet deze groep aanspreken. Denk aan leuk kinderbeeld bij een rubriek over gezinsuitjes. Wanneer de lezer scant, roept het beeld gelijk herkenning op en is hij of zij sneller geneigd het stuk te lezen.’
Marc: ‘Op tekstueel vlak hebben we eveneens vastgehouden aan de informele toon van Stayokay. In een magazine dat zich richt op verschillende doelgroepen moet de informatie duidelijk worden gepresenteerd. Online vraagt een schrijfwijze met korte alinea’s in een to the point-vorm, dus de tekst is een combinatie van korte zinnen en een vlotte toon. Een goede presentatie van informatie zit hem ook in de lengte van pagina’s. Technisch gezien kun je een pagina zo lang maken als je wilt, maar het moet aanvoelen als een echt magazine. Je kunt niet alleen maar lange artikelen hebben, zeker niet voor mensen die snel willen zien of bepaalde hostels of uitjes passen bij hun vakantieplannen. Deze editie hebben we ervoor gekozen om één long read te hebben, een interview met de oprichter van Dopper. Het onderwerp en de vorm leenden zich ervoor om een diepgaander stuk te maken. Om het niet te laten afsteken tegen de andere pagina’s van het magazine staat de helft van het interview op de Dopper-pagina, met een ‘lees verder’ pop-up voor het volledige artikel.’
Hoe gaan jullie de impact van de content meten?
Elian: ‘Voor ons als contentmarketingbureau is het meten van het effect van de content natuurlijk altijd één van de meest belangrijke aspecten van een project. In Instant Magazine, het systeem dat wij gebruiken voor de productie, hebben we daarom een koppeling met Google Analytics ingebouwd om een aantal zaken te meten. Denk aan de leestijd per pagina en het aantal clicks. Dit zijn dingen die we goed in de gaten gaan houden.’
Tim: ‘Ook boeiend om te analyseren is in hoeverre lezers daadwerkelijk het magazine ingaan. Lezen ze alle pagina’s? Zijn er delen die ze overslaan? Aan de hand van de resultaten gaan we de komende edities verder optimaliseren.’
Bekijk de eerste editie van GoLocal