Een blog van Michael Bottenheft – Digital Strategy & Business Development
Gisteren waren mijn collega Rachel en ik aanwezig bij ‘The Future of Food Commerce’, een event georganiseerd door PostNL. Met veel food klanten konden wij daar natuurlijk niet afwezig zijn en zo reisden we in de middag richting het westen van het land, naar Lijm & Cultuur in Delft om precies te zijn. Een inspirerende industriële omgeving en makkelijk parkeren, dat zien we weleens anders!
Aftrap Carlos Mendes Aguiar, commercieel directeur PostNL
PostNL trapt zelf af met een intro. Veel open deuren maar desalniettemin belangrijk om te blijven herhalen. Overall Retail bestedingen zijn redelijk vlak, online groeit daarbinnen sterk. Voor PostNL betekent dit vooral groei in pakketbezorging, wie kent immers de envelop nog heden ten dage. Een belangrijke insight was dat ervaring zorgt voor exponentiele groei in gebruik. Zeker binnen sectoren als FMCG en Fashion is dit het geval. Belangrijk dus om te sturen op trial binnen e-commerce. Online bezorging binnen Food wordt nu nog vooral gebruikt door de typische AB1 doelgroep, welvarende, (rand)stedelijke gezinnen. Zoals PostNL ook bij andere sectoren heeft gezien, zal de kritische massa snel volgen. Het is dus nog niet te laat, beste retailers die niet in online bezorging geloven!
Supermarkets make us sick!

Till Neatby, medeoprichter van Marley Spoon, zet de sfeer goed neer met zijn statement dat supermarkten ons ziek maken. Zo’n tweederde van de schapruimte in supermarkten wordt besteed aan junkfood. Dit terwijl 66% van onze beslissingen op het laatste moment gemaakt worden. Een recipe for disaster. Van tevoren bewust nadenken en beslissen over voeding is veel gezonder, aldus Till.
Daarnaast geeft hij nog aan dat er nog steeds bizar veel voedsel verspild wordt, zo’n 50% van wat er wereldwijd geproduceerd wordt, verdwijnt ergens tijdens de supply chain in de prullenbak.
Supermarkten en consumenten dragen hier sterk aan bij, onder andere door de drang naar ‘volle schappen’. Wie kiest er immers de laatste banaan uit het schap? Uiteraard heeft Marley Spoon, na zo’n introductie, hier de oplossing voor. De welbekende maaltijdboxen. Een gezonde oplossing met altijd de juiste hoeveelheid ingrediënten, dus geen ‘waste’. Ze sturen hierbij vooral op recepten die binnen 30 minuten klaar gemaakt kunnen worden. Till ziet nog voldoende groeimogelijkheden in de markt. De sleutel is dat mensen het leuk moeten vinden om te koken. Hier proberen ze dan ook steeds meer bij te helpen. Daarnaast is prijs een belangrijk aspect. In de Verenigde Staten is de gap tussen meal kit prijzen en de gemiddelde uitgave aan diner het grootst, namelijk 10 dollar vs 4 dollar. Daarom zijn ze recent gestart met Dinnerly, een goedkoper alternatief op Marley Spoon, zonder de kernwaarden te verliezen. Gat in de markt voor Nederland?
Bedrieg je partner minsten een keer in de week
De Vegetarische Slager, we hadden er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Niet zo vreemd wellicht als overtuigd vleesliefhebbers. Maar bij aankomst kregen we een toastje met vegetarische paté geserveerd. En eerlijk is heerlijk, het was minimaal net zo lekker als het origineel. Onze interesse was gewekt. Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager, gaf een mooi betoog waarom hij als voormalig boer in 1997 het licht zag. Hij startte als ‘light vegetariër’ en ging hier steeds verder in. Daarbij merkte hij hoe sterk het verlangen naar vlees was. En dit werd precies zijn missie, mensen afhelpen van hun angst voor een leven zonder vlees. Mensen hebben eigenlijk maar een argument voor vlees en dat is smaak. Dus ging hij met De Vegetarische Slager de uitdaging aan om vleesvervangers te creëren die net zo smakelijk zijn als het origineel. Zijn droom, een machine waar bonen in gaan en vlees uitkomt zoals we het kennen. En dat is hem aardig gelukt! Binnen 7 jaar zijn ze gegroeid van 1 winkel naar 3.500 verkooppunten in binnen- en buitenland. Ze hebben aan diverse culinaire wedstrijden meegedaan en deze gewonnen of zeer hoog geëindigd. Van vegetarische gehaktballen tot palingsalade, zowel consumenten als professionals, men merkt het verschil niet. Mooie marketingcampagnes, zoals ‘Bedrieg je partner minstens een keer per week’, hebben sterk bijgedragen aan het succes.
Wat mij persoonlijk aansprak was het nuchtere verhaal van Jaap. Eerlijk, recht door zee. Op de vraag hoe het met kaas zat, gaf hij eerlijk antwoord dat een goed alternatief daarvoor nog in ontwikkeling is. Tot die tijd eet hij gewoon nog een stukje kaas, omdat het zo lekker is. Niet de typische groene boomknuffelaar (excuse my language) die vanuit een obsessieve overtuigingsdrang het verhaal brengt. En dat heeft mij weten te overtuigen. Naast dat heerlijke vegetarische saucijzenbroodje in de pauze. Ik ga in ieder geval proberen te minderen met vlees!Een middag met inspirerende sprekers
Al met al was het voor ons een geslaagde middag. We hebben veel inspiratie opgedaan die we weer kunnen inzetten voor onze klanten. Naast bovenstaande sprekers passeerde nog meerdere de revue. Volkert Engelsman van EOSTA hield een fantastisch betoog over ‘profit’ 2.0, hoe we de schade aan ‘people’ en ‘planet’ zouden moeten meenemen in winstberekeningen. Daan Koek van PostNL gaf ons inzicht in de e-commerce ontwikkelingen van PostNL op Food gebied. Vincent Hofman van Foodora liet zien hoe efficiënt bezorging kan zijn op basis van data. Afsluitend waren er nog enkele startups die een elevator pitch deden, deze hebben wij helaas moeten missen vanwege uitloop van het programma. We zijn weer geïnspireerd!
Michael