De krapte op de arbeidsmarkt lijkt even wat minder urgent maar door de toenemende vergrijzing, het verwachte economisch herstel later dit jaar en het aanhoudende tekort aan gekwalificeerd personeel blijft er krapte op de IT-arbeidsmarkt. Maar liefst 75% van de ondernemers ervaart een tekort aan arbeidskrachten. Dat heeft gevolgen voor de bedrijfsvoering, zorgt voor een hogere werkdruk voor het personeel en voor hogere eisen van werkzoekenden. Het is een werknemersmarkt en dat blijft nog even zo. Wat kan je er zelf aan doen om dat schaarse talent binnen te krijgen en wat heeft je werken bij-pagina daarmee te maken? Het korte antwoord: alles.
Het traject dat een sollicitant doormaakt kan je vergelijken met een customer journey waarbij de eerste stappen, aandacht en interesse, vaak buiten de eigen website worden gezet. Je plaatst je vacature op vacaturesites of zet een werving- en selectiebureau in om in contact te komen met kandidaten. Misschien bezoek je netwerkevenementen, doe je aan campuswerving of biedt je personeel een bonus voor het aanbrengen van een geschikte kandidaat. De belangrijkste stap in de ‘klantreis’, de conversie, vindt meestal plaats op de eigen website. Want hier komen kandidaten om je bedrijf beter te leren kennen, om te zien wat het werk inhoudt, wat voor mensen er werken. Kortom, om te toetsten wat ze gehoord en gezien hebben, voor antwoorden op hun vragen en om te reageren. Wil je conversie, dan moet je aandacht besteden aan je werken bij-pagina.
Als de werken bij-pagina de plaats is waar je een conversie hoopt te bereiken, hoe optimaliseer je die pagina dan? Hoe zorg je ervoor dat de mensen die je zoekt reageren, en de mensen die je niet zoekt dat niet doen?
Voor een goed werkende pagina moet je aan verschillende aspecten aandacht besteden. Aan technische aspecten zoals de vraag of je kiest voor een eigen domein, een sub-domein en een sub-directory en wat de voor- en nadelen van die keuze zijn. Je moet aandacht besteden aan SEO en laadtijd maar natuurlijk ook aan communicatieve aspecten. Wat plaats je op de pagina’s en welke functie heeft die content? Wat kan je beter niet op je werken bij-pagina’s zetten en waarom niet, en welke elementen zou je juist wel moeten opnemen?
We hebben verschillende werken bij-pagina’s bekeken en daarvan een verslag gemaakt: een pdf met daarin de elementen die we vaker tegenkwamen die je wellicht wilt vermijden, elementen die we niet vaak tegenkwamen maar die eigenlijk niet mogen ontbreken en wat mooie voorbeelden die we aanbevelen (en graag zelf hadden bedacht!). Bekijk deze pdf en gebruik hem om je eigen werken bij-pagina nog eens kritisch te bekijken. Er zijn vast aanbevelingen waar je wat aan hebt.
(pdf – 524kb)
Ben je niet helemaal tevreden over de conversie van je werken bij-pagina? Voor een redelijke vergoeding doen we een content-scan van jouw werken bij-pagina. Met het verslag kan je direct aan de slag.