Nieuwe technologie brengt ons aan de vooravond van grote veranderingen. Machine learning, kunstmatige intelligentie en big data bieden ongekende mogelijkheden. 3D-printers, neurotechnologie en robots zorgen voor nieuwe kansen. Wat betekent dat voor jouw retail- en merkorganisatie?
De beschrijving van het onderwerp van What’s Next in Retail Tech in 2018 paste naadloos bij de editie van 2020. Want ook dit jaar draaide het om de belofte van onbeperkte mogelijkheden die nieuwe technologie lijkt te bieden en de praktijk waarin retailers moeten bepalen op welke technologie ze moeten inzetten.
De derde editie van What’s Next in Retail Tech vond plaats in Spant in Bussum maar zonder publiek. Vanachter de eigen computer konden bezoekers kijken naar een aantal vooraf opgenomen webinars met buitenlandse gasten en een zaalprogramma. De meeste presentaties leden niet onder het gebrek aan publiek maar voor bezoekers was het een vreemde ervaring. Waar je normaal even om je heen kijkt om te zien hoe druk het is, waar je aan de reacties om je heen hoort hoe een presentatie valt, was het nu stil. Geen idee of er 4, 400 0f 4000 gasten waren. Hoewel het mogelijk was om vragen te stellen werd het, ondanks de goede dagvoorzitter Eva de Valk, niet erg interactief.
De grote lijnen: beloftes en waarschuwingen
Ongeveer de helft van de presentaties ging over de invloed die nieuwe technologie gaat hebben. Over de mogelijkheden maar ook over de risico’s. Een waarschuwing die in alle verhalen voorkwam: mensen moeten aan het roer blijven van de veranderingen, niet de technologie.
Alain Sylvain hield een pleidooi voor people over technology. Niet de techniek moet leidend zijn maar wat mensen ermee kunnen doen.
Pamela Pavliscak onderzocht de relatie tussen emotie en techniek en hoe technologie zintuigelijke ervaringen -anders dan horen en zien- op afstand kan overbrengen. Zeker in corona-tijd erg interessant. Haar conclusie: Emotionally intelligent tech needs emotionally intelligent people. Desmond Dickerson van Cognizant liet zien hoe scenarioplanning je kan helpen om architect en niet slachtoffer van de toekomst te zijn. Hoe je kan inspelen op grote veranderingen. Futuroloog Christian Kromme vertelde over zijn inzicht hoe disruptieve innovatie zich volgens een vast patroon ontwikkelt en hoe je daarmee de volgende golf van grote technologische veranderingen kan voorspellen. De presentatie van neuromarketeer Roeland Dietvorst was interessant en ook een beetje confronterend. Wie wil horen dat hij een menselijke koopknop heeft en dat een groot deel van zijn handelen bepaald wordt door onbewuste processen? Dat bedrijven daar met neuromarketing invloed op proberen uit te oefenen is logisch, maar raakt al snel ethische grenzen.
Technologie in de retail-praktijk
Inhoudelijk draaide het tweede deel van het programma om de mensen die bij grote retailorganisaties (mede)verantwoordelijk zijn voor de technologische ontwikkelingen. Sonja Moosburger van MediaMarktSaturn N3XT, Gerhard van der Bijl van Albert Heijn, Gall & Gall en Etos, Sebastiaan Bekker van Wehkamp en Anneke Keller en haar collega van Jumbo vertelden ieder over de manier waarop in hun organisatie gewerkt werd aan de toekomst. Bij alle bedrijven zijn inmiddels afdelingen met honderden developers in dienst. Bezig met de online winkel, met apps en op de winkelvloer zelf. Van zelfscannen naar dynamische prijslabels en de voorbereiding op stemgestuurd online winkelen. Een overeenkomst in hun verhalen was de manier waarop gewerkt wordt: Agile bouwen en testen. Dat levert naast successen ook mislukkingen op en dat is niet direct een probleem. Maar anders dan vroeger is het ook geen doel, want tijdens de verbouwing blijft de winkel open en een site die plat ligt heeft grote gevolgen. Het tijdperk van move fast and break things is inmiddels wel voorbij.
Als laatste een vreemde eend in de bijt: Para Ti, het bedrijf van twee Vlaamse broers die in het Engels vertelden over de door hen ontworpen kassaloze winkelformule. Ontstaan vanuit behoefte om landbouwproducten van ouders direct aan consument te verkopen en uitgegroeid tot een op gemak gerichte winkelformule. Technologie omarmen door proberen en leren. En misschien was dat wel de rode draad die alle deelnemers verbond.
Op de site van Retailtrends zijn de presentaties van What’s Next in Retail Tech terug te kijken.