Vorige week was Jeroen van Trierum, hoofdredacteur van Entertainment Business en EB Live, in Los Angeles om verslag te doen van de jaarlijkse gamebeurs E3, hét hoogtepunt voor iedereen die (beroepsmatig) in games is geïnteresseerd. Hieronder de vier opvallendste zaken.
2019 is een transitiejaar
De focus van een groot gedeelte van de uitgevers lag overduidelijk op 2020. Zo maakte Microsoft bekend dat de Xbox One X-opvolger Project Scarlett volgend jaar verschijnt en dat geldt ook voor het grootste gedeelte van de eigen games voor de console. Gears 5 vormde hier de uitzondering op. Veel andere uitgevers hanteerden dezelfde strategie: een enkele toptitel voor dit jaar en de grote knallers voor 2020. Wat in ieder geval aan het einde van deze E3 vaststaat, is dat 2020 een bijzonder goed en vol gamejaar gaat worden. Of er dit jaar dan nog wel interessante dingen op de planning staan? Jazeker, alleen was het overgrote gedeelte van die titels al voorafgaand aan de E3 bekendgemaakt. Er waren dus weinig verrassingen en dat is jammer. Juist die verrassingen maken een beurs als E3 extra leuk.
De beste games van de show
Er viel nogal wat te kiezen. Zo staat Borderlands 3 garant voor vloeiende, gewelddadige en ‘over the top’ gameplay. De game is zo meeslepend dat de twintig minuten die ik mocht spelen slechts een paar seconden leken te duren. Daarnaast wist Wolfenstein mijn hart sneller te doen laten kloppen met een beproefd scenario en gameplay en voelde ik mij even kind toen ik in een nagebouwde versie van Luigi’s Mansion, het derde deel uit de serie, mocht spelen.
Ook de presentatie van The Avengers was fantastisch. De gameplay zorgde ervoor dat het gemis van de filmstemmen en de gelijkenissen niet meer opvielen. Ontwikkelaar TT Games verdient ook een compliment. Met de nieuwe LEGO Star Wars-game gaat de ontwikkelaar voor een compleet nieuwe speelervaring. En laten we mijn persoonlijke favoriet van de show niet vergeten: Cyberpunk 2077. Wat die game met spelers doet, is op alle fronten ongekend. Sterker nog, deze game gaat de komende jaren de standaard binnen het genre worden. Al deze titels zijn daarnaast stuk voor stuk potentiële klappers voor retail (zowel online als fysiek).
De voor en nadelen van de cloud
Het was echter niet alleen maar trompetgeschal in Los Angeles. De industrie maakt zich op voor een aantal belangrijke uitdagingen. Cloudgaming heeft namelijk alles in zich om het complete speelveld in de toekomst op zijn kop te zetten. Als dit een succes wordt (en daar gaat iedereen van uit), heeft de consument straks geen console meer nodig om te gamen. Ook de rol van lokale kantoren en retailers zal dan ingrijpend veranderen. Op deze E3 werd het startschot voor ‘gaming in the cloud’ officieel gegeven. Of de toekomst er daadwerkelijk zo rooskleurig (of donker – het ligt eraan aan welke kant je staat) uit gaat zien, is koffiedikkijken. Maar spannend, dat wordt het zeker.
E3 moet zich opnieuw uitvinden
Microsoft presenteert zijn games buiten het beursgebouw, EA houdt voorafgaand aan E3 zijn eigen tweedaagse showcase EA Play, Sony sloeg deze editie over en Activison had enkele ‘closed door’ presentaties georganiseerd. Die verschillende strategieën zag je terug op de vloer, die in sommige hallen erg leeg was. Er was echter wel een breed conferentieprogramma met sprekers en bedrijven als Elon Musk en Netflix. Er gaan geruchten dat de beurs in 2020 zijn vaste honk in Los Angeles zal verlaten. Wil E3 relevant blijven, dan moeten ze misschien wel een soortgelijk model gebruiken als gamescom doet. Gooi de beursvloer open voor het grote publiek en zorg dat de zakelijke klanten een eigen ruimte hebben.