Ben je nog op zoek naar goede voornemens? Dan hebben we een aantal content ideeën voor je om dit jaar uit te proberen! Laat dat hardlopen en stoppen met roken even links liggen, want hier heb je echt wat aan. En dat vergroot dan weer de kans dat je je dit jaar daadwerkelijk aan die goede voornemens houdt.
Content: Less More is more
Vanwege de steeds kortere aandachtspanne van het publiek en hun voorliefde voor mobiel ligt het voor de hand om vaker korte ‘snackable’ content te publiceren in plaats van af en toe een lange tekst. Uit een interessant onderzoek van HubSpot blijkt dat het frequenter publiceren van content inderdaad meer traffic en leads oplevert. Toch heeft long-form content (artikelen van pakweg 1000 woorden of meer) unieke voordelen. Het is een goede manier om autoriteit over een onderwerp uit te stralen, wat leidt tot meer shares op sociale kanalen. Ook zorgt lange content voor een hogere SEO-ranking; mits je voor kwaliteit gaat en geen wollige teksten schrijft om maar aan die 1000 woorden te komen. Voornemen voor 2019? Verwerk meer longform-content in je contentplan!
SEO: Denk eens na over gesproken zoekopdrachten
Wist je dat in 2022 zo’n 55% van de Amerikanen een smart speaker in huis zal hebben? En dat Nederland nu al een koploper is in de adaptatie van Google Assistant? 2019 Is dan ook hét jaar om goed na te gaan denken over content voor gesproken zoekopdrachten. Want wat gebeurt er als je bewezen SEO-strategie opeens niet meer zo bewezen blijkt? Maak je content nu ‘voice-ready’ en je plukt er vanaf 2019 steeds meer vruchten van.
Hoewel de meningen verschillen over hoe je je copy ‘voice-ready’ kunt maken, is er wel een aantal leidraden. Zo kun je iets meer richting de spreektaal te schrijven met preciezere zinnen. Mensen zoeken bijvoorbeeld op ‘wie is de regisseur van The Revenant’ in plaats van ‘regisseur The Revenant’. Zet ook in op lokale termen zoals stadsnamen; 22% van de mensen zoekt naar lokale informatie. Richt je copy daarnaast puur op smartphones. En last but not least: zorg ervoor dat je het antwoord superkort kunt geven. Uit onderzoek blijkt dat het antwoord van een smart speaker gemiddeld slechts 29 woorden bevat.
Social media: ‘Like’ de trends
Fake news, het kopen van volgers, privacyschandalen… Sociale media, en met name Facebook, kenden bepaald geen gelukkig 2018. Facebook kreeg ook in Nederland te maken met een daling in het aantal gebruikers en het aantal installaties van de app. Toch blijft Facebook verreweg het grootste medium met zo’n 10,8 miljoen gebruikers. Intussen wint Instagram aan populariteit, zeker onder jongeren.
De trends voor 2019? Instagram TV (IGTV) en de mogelijkheden van vertical video. Instagram kiest voor vertical video vanwege de focus op mobile content. IGTV leent zich voor speelse mobile content, die minder formeel hoeft te zijn dan op YouTube. Bedrijven die hier nu op inspringen laten niet alleen zien dat ze meedoen met de laatste trends, maar maken ook grotere kans op een viral. Bovendien voelen verticale video’s menselijker en daarmee authentieker aan. Niet onbelangrijk, gezien het huidige imago van social media.
Een andere manier om authenticiteit uit te stralen is met video’s van zogenoemde ‘micro-influencers’. Deze staan vaak op gelijke voet met het niche dat ze bedienen en zijn daardoor voor hun publiek overtuigender dan een grote naam. En een stuk goedkoper, uiteraard. Alle social media trends hebben in elk geval één ding gemeen: video-content. De komende jaren zal videostreaming uitgroeien naar 82% van al het internet traffic. 2019 is zodoende hét jaar om op je sociale kanalen meer met video te doen.
Nou, 3 goede voornemens… dat moet wel lukken toch?
________________
Marc Simons is redacteur bij iMediate