Van korte duur
De snippet is weer 160 tekens lang
Nieuwe maand, nieuwe blog, nieuwe update over de Google snippet. In mijn vorige blog was ik nog erg enthousiast dat we eindelijk 320 karakters tot onze beschikking hebben na een update van Google, maar de zoekgigant heeft de update weer teruggedraaid. Of toch niet?
Contentmarketeers, waaronder ik, zaten vorig jaar lichtelijk te juichen over een update aan de Google-zoekmachine. In december 2017 introduceerde Google namelijk een update aan de zoekmachine, waarmee de lengte van de snippet, ofwel de meta-description, bijna verdubbelde van 156 karakters naar 320. Mocht je alle ins- en outs rondom deze update gemist hebben, lees dan hier het artikel terug.
Persoonlijk was ik erg blij met de update, omdat je eindelijk genoeg ruimte had om met je lezers te flirten via de zoekmachine. Dit stukje code is namelijk een korte omschrijving van het artikel of de pagina, plus een call-to-action, waarmee je de lezer wil verleiden, ofwel binnenhalen. Google zelf wilde gebruikers meer informatie bieden over de content achter de link, zodat de lezer de juiste informatie kreeg voorgeschoteld.
Een half jaar later…
…is het uitgebreide flirten alweer voorbij. Google heeft namelijk de verandering weer teruggedraaid. Sinds kort zijn er nog maar 160 tekens te gebruiken na een stille update van de zoekmachine. Welke gevolgen heeft dat voor je content en pagina’s? Als het goed is niet zoveel, want heb je onze tip gevolgd om je snippets niet te wijzigen, dan zijn je meta-descriptions perfect op lengte.
Ook over je nieuwe, langere snippets hoef je jezelf geen zorgen te maken. Sterker nog: laat ze gerust staan, want Google maakt nog steeds gebruik van de dynamische snippet. Volgens Danny Sullivan van Google wordt de dynamische snippet steeds belangrijker. Via Twitter liet hij weten dat er geen lengte is vastgesteld voor snippets en dat de lengte varieert op basis van wat hun algoritme en systemen nuttig vinden voor gebruikers. Het blijft dus zonde van je tijd om hier volop in te duiken.
De dynamische snippet wordt gegenereerd op basis van drie criteria: de zoekopdracht, jouw bestaande meta-description en de content op de pagina. Bovendien is de meta-description ook niet de belangrijkste factor voor je ranking.
Waar let je wel op?
Eén van de meeste belangrijke waarden voor een goede Google-ranking blijft is de content achter de link. Blijf jezelf daarom, net als ons, dagelijks focussen op de kwaliteit van je artikelen. De strijd om de kopposities op een SERP (Search Engine Results Page) is dus nog steeds gaande. Maar met een kortere snippet en een nog belangrijkere rol voor top-content na de klik!
Jeroen Noordeloos is projectredacteur bij iMediate.