Rachel Jekel is bladmanager van Boodschappen magazine en was ook dit jaar alweer vroeg in de kerstsfeer.
De kerstmuziek klinkt uit de boxen als ik binnenkom. Kerst begint voor mij en de rest van het team altijd al in mei. De warme lentestralen voel je op je gezicht, de terrasjes zitten vol met mensen en wij? Wij zitten ergens binnen met de gordijnen dicht naast de versierde kerstboom, te luisteren naar kerstliedjes, kerstbrood te eten en te denken aan wat we dit jaar gaan doen met het kerstnummer.
Van brainstorm naar concept
Op de tafel ligt een berg gekleurde post-its, stiften en oude kerstnummers. Het is zo leuk, maar ook weer een uitdaging wat onze kerstbelofte voor dit jaar gaat zijn. Ik hou zelf heel erg van deze feestperiode en ook in het magazine maken we er elk jaar weer iets speciaals van. We beginnen met een snelle brainstormsessie waarin we alles wat we kunnen bedenken over kerstmis opschrijven. Hier komt vaak al zo veel uit dat er langzaam een vorm ontstaat. Grappig is dat we vaak dezelfde dingen bedenken. Op die invalshoek gaan we dan verder. De hele dag blijven we in de kerstsfeer en komt er steeds een duidelijker beeld welke richting we dit keer met ons kerstnummer op zullen gaan.
Wereldkerst
In het begin van het jaar zien we al wat de trends gaan worden voor komende kerst. Trends op het gebied van fashion, interieur, lifestyle en food: wij nemen alles mee in de brainstormsessie. Als Boodschappen-team helpen we onze lezers en zorgen we er altijd voor dat de recepten inspirerend, mooi en makkelijk te bereiden zijn zodat iedereen het kan maken. Dit jaar kwamen we op de belofte dat Boodschappen je inspiratie geeft om met elkaar nieuwe kersttradities op te bouwen. Met comfortgerechten en geleende gebruiken uit bekende en minder bekende eetculturen. Eten met een verhaal, classics met nieuwe ogen bekeken, kleurrijk, verfrissend: ‘Christmas refreshed’. Waardoor kerst 2021 anders dan anders wordt en een nieuw begin markeert. En zo ontstond onze wereldkerst. Door dit concept uit te werken en te ondersteunen met mooie moodboards kwam stap voor stap de afgelopen maanden alles samen. De juiste locaties, styling, storytelling en de recepturen. Alles werd in lay-out gezet en voilà: daar was het kerstnummer.
Nieuwe tradities
Voor de mooiste editie van het jaar haalden we onze inspiratie van over de hele wereld. Want er zijn zo veel verschillende landen en gebieden waar kerst wordt gevierd. Elk van die plekken heeft zijn eigen tradities en gebruiken, ook op culinair gebied. En dat biedt mogelijkheden om deze andere culturen naar jouw eigen keuken te halen. Wij nemen je in deze Boodschappen mee op culinaire wereldreis en kijken met een open blik naar de mooiste, lekkerste en bijzondere kersttradities. Nieuwe tijden, nieuwe look: zo smaakte je kerst nog nooit én zo zagen jouw feestdagen er nog nooit uit! Wat ga jij maken deze kerst?
Het kerst-nummer van Boodschappen ligt nu in de supermarkt maar je kan hem ook online bekijken: