In opdracht van MediaMarkt maken wij het magazine M, waarvan de laatste editie van dit jaar nu in de MediaMarkt-vestigingen ligt. De nieuwe M heeft het thema ‘het gaat om jou!’ en staat vol met artikelen over verwennerij. We gaan immers de tijd van het jaar in waarin we veel aan anderen denken, maar… je moet jezelf niet vergeten!
Uit de brainstorms die we voor deze editie hielden, bleek dat we wel het een en ander van verwennerij af weten. Desondanks was deze productie – zoals elke productie trouwens – een uniek traject met allerlei uitdagingen. Dit keer was de portrettenrubriek een van de probleemkinderen. In deze terugkerende rubriek maken we vier portretten van mensen die iets te maken hebben met het hoofdthema.
Tijdens de brainstorm dachten we vanuit de vraag: stel dat je jezelf wilt verwennen en je hebt iemand nodig, wie is die persoon dan? Het eerste wat in onze hoofden omhoogkwam, was vermaak. Een brainstorm later verwierpen we deze insteek echter. Want heeft verwennerij niet meer raakvlakken met luxe dan met vermaak? Uiteindelijk kwamen we uit bij een hotelconciërge van een vijfsterrenhotel, een limochauffeur, de stoere barbers van barbershop Schorem en een souschef bij een cateringbedrijf voor privéjets. Laatstgenoemde kwam uit de koker van de fotostudio. Onze fotograaf legde de eigenaar-chef van het cateringbedrijf al eens vast voor het magazine Exclusief van Sligro. Een mooi voorbeeld van hoe ons multidisciplinair netwerk van pas komt voor de verschillende producties.
Het inplannen van de interviews en fotografie ging dit keer gelukkig erg soepel. Maar toen we op de redactie de beelden te zien kregen, bleek dat deze vanwege de vele achtergronddetails in kleur mooier waren dan de zwart-witvarianten (die we normaal voor de rubriek gebruiken). Na veel discussie tussen de projectmanager, beeldredactie, artdirector en vormgever is besloten om subtiele kleurelementen te gebruiken in verder overwegend zwart-witfoto’s. Naar mijn mening mag het eindresultaat er zijn!Lekker & gezond
Een andere uitdaging was een artikel dat oorspronkelijk de werktitel ‘Guilty pleasures’ droeg. Want ja, verwennerij is ook lekker eten en drinken. We dachten aanvankelijk aan een artikel met kickass lifestylebeeld waar je niet omheen kunt: een grote chocoladetaart waar karamel vanaf druipt, om maar iets te noemen. Daar wordt iedereen warm van.
In overleg met MediaMarkt werd echter besloten dat het artikel een commerciële invalshoek zou krijgen: vier dezelfde apparaten (blenders) centraal zouden staan. En in plaats van grote taarten zou het draaien om gezonde drankjes. Een behoorlijke switch dus! We verzekerden de klant ervan dat we de gezonde drankjes ook mooi en vooral lekker konden aankleden.
De uitdaging zat hem in een conceptuele bundeling van vier elementen: de drankjes moesten aansluiten op de feestdagen, gezond zijn, verwennerij uitstralen én passen bij de desbetreffende blenders. Allereerst bedachten we spannende, pittige namen van de vier drankjes: Unicorn Rebel, Green Thunder, Sweet Seduction en Red Kiss. Met ingrediënten zoals pure chocolade en een unieke banaan-dadel-havermoutcombi voldeden deze cocktails aan de eis van gezond én lekker zijn. Alle cocktails zijn eenvoudig te maken met de vier blenders. Als aankleding kreeg elk drankje een unieke setting: de eerste een feestelijke, de tweede een gezonde, de derde een warme en de vierde een luxe. Zo combineerden we alle elementen rondom de feestdagen en drankjes. Oh en omdat we streven naar een steeds betere integratie van M Print en M Online publiceerden we ook een onlineversie van het artikel verrijkt met recepten. Mission accomplished!
Marc Simons
Redacteur