Niet alleen maken we bij iMediate mooie online content, we willen natuurlijk ook dat deze content gevonden wordt. Daarbij worden we geholpen door de meta description, oftewel de Google snippet. En sinds eind vorig jaar zijn die een stuk gebruiksvriendelijker geworden.
Eerst even een korte opfriscursus. De meta description is een klein stukje html-code dat wordt geplaatst in de broncode van een webpagina. Om precies te zijn in de header. In dit stukje code geef je een korte omschrijving van het artikel of de pagina, plus een uitnodigende call-to-action, zoals ‘bekijk hier alle informatie’ of ‘check de winactie’. Je probeert de lezer te verleiden om te kiezen voor jouw pagina, door de meta discription zo relevant en uitnodigend mogelijk te maken. Dus hoe beter jouw ‘flirt’ met de lezer, hoe meer kliks. En hoe meer kliks, hoe beter jouw pagina uiteindelijk gaat scoren in de Google-ranking. Tegenwoordig hoef je niet meer aan de slag met lastige html-editors om een snippet te schrijven. Tools als Yoast helpen je snel op weg. Typ je tekst en in de preview zie je meteen hoe jouw meta description er in Google uit gaat zien.

Eindelijk meer ruimt….

Tot voor kort kon je in een snippet slechts 165 tekens kwijt. Jep, slechts 165 tekens. Want vaak had je net iets meer tekens nodig om de wereld te vertellen welke content er achter de link verborgen zat. Toch was 90% van alle snippets wereldwijd volgens de regels geschreven. Logisch, want een langere meta description werd ingekort weergegeven in de zoekresultaten. En dat was soms uitermate frustrerend. Maar er is goed nieuws! Google heeft eind vorige jaar een verandering doorgevoerd in het algoritme en de weergave zoekresultaten. Hierdoor hebben we nu maximaal 320 tekens tot onze beschikking. Eindelijk genoeg ruimte voor begrijpelijke snippets, want in sommige gevallen zijn 165 tekens echt te weinig. Volgens Google is er trouwens niet veel veranderd, want de snippet is nog steeds een korte omschrijving van de pagina. Voor mij is het soms een wereld van verschil.

Laat je snippets intact

Sterker nog: grote kans dat de meeste mensen jouw meta description niet eens te zien krijgen. De zoekgigant maakt namelijk ook gebruik van dynamische snippets. Deze snippets worden gegenereerd op basis van drie criteria: de zoekopdracht van de gebruiker, jouw bestaande meta-description en de content op de pagina. Daardoor kan een dynamische snippet volledig afwijken van jouw zorgvuldig geschreven meta description.

Invloed op de zoekresultaten

invloed langere snippets op zoekresultaten
Sinds de update van het algoritme is de gemiddelde lengte van nieuwe meta descriptions al flink toegenomen: van 160 naar 230 tekens. We maken dus dankbaar gebruik van de extra ruimte. Misschien geven we in dat kleine stukje tekst al antwoord op de belangrijkste vragen van de lezer. Dit kan potentieel van invloed zijn op de CTR, omdat mensen niet doorklikken naar jouw website. Maar is dit een nadeel? Dat hangt van je doelen af: wil je mensen informeren, dan ziet een potentiele klant jou voortaan wellicht als autoriteit. Een volgende keer zijn zij eerder geneigd om door te klikken naar jouw website voor meer informatie. Maar onderhoud je een webshop, dan is die gemiste klik potentieel omzetverlies. Het hangt dus sterk af van de business case hoe je jouw snippets op de beste manier invult.

Goede content blijft key

De strijd om de kop- en toppositie op een SERP (Search Engine Results Page) is dankzij de update losgebarsten. Niet geheel onlogisch, want langere meta descriptions betekenen ook dat er minder ruimte is op pagina 1 van de zoekresultaten. Gelukkig is de snippet alleen niet zaligmakend. Het belangrijkste hoofdbestanddeel van je ranking is nog steeds content. Geef je antwoord op de belangrijkste vragen van de bezoeker en val je op in de massa? Simpel gezegd: goede content blijft key. En laat dat nou net zijn waar wij bij iMediate dagelijks mee bezig zijn.
Jeroen Noordeloos is projectredacteur bij iMediate.
BewarenBewaren
BewarenBewaren